Câți bani plătește Guvernul Cîțu către „presa cu lesa”. 1,3 milioane de euro către Pro TV și Realitatea TV

EXCLUSIV Paginademedia.ro. Câți bani încasează publicațiile online după campania Guvernului de anul trecut? Paginademedia.ro vă prezintă, în exclusivitate, sumele care le revin site-urilor din campania BANI pentru PRESĂ.

În total, aproximativ 5 milioane de euro se duc către site-urile din România dinspre Guvern. Parte din bani au fost plătiți deja. Ce publicații online sunt în top?

Site-urile Pro TV (sport.ro, yoda.ro, stirileprotv.ro) conduc topul: 460.000 de euro este valoarea serviciilor derulate în campania online. Foarte aproape sunt site-urile Realitatea TV: 450.000 de euro pentru Realitatea.net și „salba” de peste 40 de publicații online locale.

Top trei este completat de Radu Budeanu: prin cele două companii (Web Editing și Titluri quality), va primi de la Guvern 430.000 de euro, pentru bannerele puse pe GândulCancanProSportDescoperă sau Go4It.

Site-urile Antena Group au atras 400.000 de euro, iar cele ale Ringier și Adevărul, în jur de 310.000 de euro. Ringier a atras alți 150.000 de euro pentru GSP, site care este operat pe o altă firmă, Ringier Sportal.

În foarte multe dintre cazuri, sumele sunt mult peste contractele inițiale făcute cu Guvernul. De ce? Vom explica în continuare.

Înainte, notă importantă. Paginademedia.ro a pornit în această prezentare de la sumele făcute campaniei, făcute publice de Secretariatul General al Guvernului (care a publicat valoarea contractelor inițiale și cât s-a facturat până acum. Paginademedia.ro adaugă și sumele care mai sunt de plătit).

După documentarea Paginademedia.ro, vă prezentăm, în exclusivitate, situația completă a sumelor TOTALE pe care publicațiile online le iau de la Guvern.

Și o altă notă: sumele prezentate de Paginademedia.ro conțin TVA.

Înainte de alte concluzii, de ce sunt sumele mai mari, în unele cazuri decât în contractele inițiale?

1Contractele inițiale au fost făcute pe patru luni, cât spunea Ordonanța că va dura campania. Regulile au fost modificate în Parlament (după discuții inițiate de senatorul PSD Lucian Romașcanu), astfel că durata campaniei s-a dus la șase luni (până la finalul lui 2020).

2. După primele trei luni de campanie, a intrat în vigoare legea care schimba regulile, astfel că prețul pe mia de afișări putea ajunge în anumite condiții, de la 5 lei inițial, la 15 lei plus TVA (adică peste 3 euro). Ca atare, mulți dintre publisheri și-au modificat contractele, iar sumele au crescut considerabil.

Din concluziile și observațiile Paginademedia.ro:

  • Evenimentul zilei și Capital au un total de aproape 220.000 de euro. Suma este sub cei aproape 300.000 de euro pe care îi estimaseră inițial în contract.
  • Fanatik.ro a sărit de 200.000 de euro, cu 50.000 peste cât estima inițial, conform contractului de la început.
  • Digi24.ro a plecat de la un contract de aproape 80.000 de euro și a ajuns la o valoare de 180.000 de euro. A stat cel mai bine dintre publicațiile online ale televiziunilor informative. Dintre site-urile de știri: 75.000 de euro la Antena3.ro37.000 la RomaniaTV (inclusiv economica.net) și 15.000 de euro la B1TV.
  • În cazul site-urilor Dogan (wowbiz, stirile kanald), situația a fost inversă: au estimat 230.000 de euro, dar au livrat afișări doar pentru 80.000 de euro.
  • Playtech și Impact, parte a aceluiași grup, totalizează în jur de 220.000 de euro, sumă foarte apropiată de estimările din contractul inițial. 
  • Site-urile DCNews, ale lui Bogdan Chirieac și Val Vâlcu, au depășit pragul de 200.000 de euro de la Guvern. Este sub cât estimau inițial, dar sunt în top 10 în campania plătită de Guvern.
  • Spre știripesurse și bugetul.ro se duc peste 130.000 de euro din afișările campaniei de prevenire a răspândirii COVID.
  • Din campania finanțată de Guvern, Hotnews se alege cu 53.000 de euro (la jumătate față de cât estima)
  • În jur de 40.000 de euro pentru site-ul de business Profit.ro, din portofoliul Clever.
  • Comisarul.ro, site care s-a remarcat anul trecut și prin titluri vulgare alături de bannere ale campaniei (despre care Paginademedia.ro a scris AICI), încasează și el în jur de 10.000 de euro.
  • Sunt în topul campaniei plătite Guvern și câteva publicații online locale: Monitorulsv (30.000 de euro), Kronikaonline (20.000), bizbrasov (14.000) și alții.

O situația specială la EaD Interactive: compania a atras bugete separate pentru mai multe site-uri pe care le reprezintă: 170.000 pentru eva.ro și automarket, aproape 40.000 pentru telekomsport, 12.500 de euro pentru news.ro.

Grigore Cartianu și Laurențiu Ciocăzanu sunt în zona de jos a listei, dar tot au luat ceva de la Guvern: aproape 6.000 de euro pentru ziariștii.com, chiar dacă inițial au estimat 17.000 de euro.

În câteva cazuri, publisherii trebuie să dea bani înapoi, pentru că nu au realizat nici cât avansul luat pentru prima lună de campanie. Două exemple: vice.com, care trebuie să dea înapoi 5.600 de euro (a estimat că expune bannere de aproape 50.000 de euro și abia a ajuns la 8.000) și Pagina Ciudatului, care are de returnat cea mai mare sumă.

Pentru opt site-uri, printre care ziardecluj, ziardehunedoara și ziardearada, Pagina Ciudatului (Liviu Alexa) a estimat în jur de 120.000 de euro, dar a livrat afișări pentru aproximativ 5.000 de euro. Trebuie să returneze parte din avansul luat în prima lună de contract, adică în jur de 30.000 de euro.

Citește mai mult pe site-ul Pagina de Media.

Pe același subiect

Join the Discussion

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top