Twitter şi Facebook permit Chinei o campanie masivă de ştiri false referitoare la genocidul din Xinjiang împotriva uigurilor

Regimul comunist chinez a devenit mai activ atât pe Twitter, cât şi pe Facebook, răspândind propagandă şi dezinformare pentru a reduce la tăcere vocile comunităţii internaţionale care critică persecuţia împotriva uigurilor şi a altor minorităţi din Xinjiang, potrivit unui raport recent.

Campania de dezinformare desfăşurată de Partidul Comunist Chinez pe mass media socială occidentală – care este, de altfel, interzisă în China – a fost un efort comun la care au participat oficialii de Partid, mass-media din China şi actorii online pro-PCC din afara Chinei, potrivit unui raport publicat de grupul de experţi Australian Strategic Policy Institute (ASPI), la 30 martie.

Partidul Comunist Chinez comite un genocid împotriva uigurilor din regiunea Xinjiang din vestul extrem al Chinei, supunându-i sterilizării şi avorturilor forţate, torturii, muncii în lagărele de concentrare şi îndepărtării copiilor din familiile lor. Regimul comunist a reţinut, conform unei estimări ONU, peste un milion de uiguri în lagăre de muncă.

Beijingul a motivat folosirea acestor lagăre afirmând că sunt „centre de formare profesională”.

La 31 martie, în cadrul unei declaraţii zilnice de presă, Hua Chunying, purtător de cuvânt al Ministerului de Externe al Chinei, a spus că acuzaţia de genocid este „o acuzaţie [care] demonizează politica etnică a Chinei şi dezvoltarea şi progresul în regiunea Xinjiang”.

În timp ce oficialii Partidului şi mass-media de stat din China pot răspândi în mod deschis mesajele pe Facebook şi Twitter, chinezii obişnuiţi nu au acces la platforme, deoarece ambele sunt interzise de regim.

Facebook şi Twitter

Raportul a constatat că diplomaţii chinezi şi conturile mass-media de stat menţionau problemele din Xinjiang de aproximativ 250 de ori sau mai puţin, în fiecare lună, pe Facebook şi Twitter înainte de 2019. De atunci, numărul menţiunilor a crescut brusc pe ambele platforme, fiecare depăşind 750 de menţiuni timp de câteva luni în 2020.

Raportul a analizat 272.875 de postări publice pe Facebook şi 958.416 de postări pe Twitter între 1 ianuarie 2014 şi 1 februarie 2021. De asemenea, a analizat conţinutul cu hashtag-uri legate de Xinjiang pe TikTok, o platformă populară de partajare a videoclipurilor deţinută de China comunistă.

Beijingul a avut mai mult succes în campania sa pe Facebook decât pe Twitter. Potrivit raportului, conturile de Facebook ale publicaţiilor de stat din China – inclusiv grupul internaţional CCTV-CGTN, China Daily, Global Times şi Cotidianul Poporului – erau în mod constant în primele 10 conturi cu cele mai multe aprecieri pe postările care menţionau Xinjiang din 2018-2020.

În 2020, postările contului canalului chinez de stat CGTN pe Facebook menţionând Xinjiang au avut în total peste 5,78 milioane de aprecieri, o creştere de la aproximativ 2,9 milioane în 2019 şi 414.067 în 2018, potrivit raportului.

Cotidianul Poporului – o altă portavoce a Partidului Comunist Chinez – a avut o evoluţie similară. Potrivit raportului, în 2018 avea 183.040 de aprecieri pentru toate postările sale de pe Facebook, menţionând Xinjiang. Dar numărul a crescut la peste 1,68 milioane în 2020.

În efortul de a remodela versiunea internaţională a propagandei sale referitoare la crimele în masă din Xinjiang, Beijingul încearcă să promoveze diferite tipuri de propagandă pe Facebook şi Twitter, inclusiv acuzaţii potrivit cărora mass-media şi organizaţiile occidentale nu sunt independente, acuzând forţele anti-China că desfăşoară o campanie de difuzare şi publicare de articole despre modul în care uigurii au „susţinut” politicile PCC din Xinjiang.

De exemplu, la jumătatea lunii martie, Zhao Lijian, purtător de cuvânt al Ministerului de Externe al Chinei, a postat pe Twitter un videoclip pe platforma Douyin care înfăţişa localnici din Xinjiang bucurându-se de o viaţă „paşnică”. Douyin este numele versiunii chinezeşti a platformei TikTok.

Pe TikTok, raportul a constatat că un videoclip cu titlul „Free uyghurs” şi 2.831 de aprecieri a fost clasat pe locul 129 pe pagina hashtag Xinjiang în martie. Pe de altă parte, trei videoclipuri care arată peisajele frumoase din Xinjiang au fost clasate între primele 10, deşi aveau mai puţin de 600 de aprecieri fiecare.

Raportul ASPI a constatat, de asemenea, că mass-media de stat chineză şi diplomaţii chinezi „folosesc mass-media” occidentală, în timp ce actorii pro-PCC „amplifică” efectul conturilor de socializare afiliate statului chinez.

O astfel de media este publicaţia americană The Grayzone.

Grayzone, înfiinţată de un jurnalist american, se descrie ca „un site de ştiri independent care produce jurnalism de investigaţie original despre politică şi imperiu”.

Raportul a descoperit că Grayzone a fost citat în limba engleză de cel puţin 253 de ori de canalele partidului CGTN, Global Times şi Xinhua şi de 61 de ori mai mult în articolele People’s Daily Online, între decembrie 2019 şi februarie 2021.

În martie anul trecut, Hua Chunying a ieşit pe Twitter acuzând oficiali americani anonimi că „au mânjit China cu noroi” cu afirmaţiile lor despre Xinjiang, postând pe Twitter un articol al Grayzone. Ea a adăugat că opiniile politicienilor occidentali ar fi „minciuna secolului”.

Raportul a avertizat că unele organizaţii media occidentale „sunt vulnerabile la manipulare”. „Aceasta include manipularea de către mass-media de stat din ţările autoritare, care consideră că este util conţinutul lor pentru a crea percepţia că există evaluări ‘independente’ care le favorizează interesele.”

Raportul ASPI a constatat, de asemenea, că autorităţile din Xinjiang şi-au externalizat campania de dezinformare către o companie numită Changyu Culture, care a început să încarce videoclipuri pe canalul său de YouTube în septembrie 2020. S-a constatat că firma este afiliată la Departamentul de lucru al Frontului Unit (UFWD) al PCC, unul dintre braţele propagandei şi acţiunii de lobby pe care Partidul Comunist Chinez îl foloseşte în străinătate.

UFWD este o agenţie executivă a PCC, care are rolul de a convinge organizaţiile sau indivizii să răspândească propaganda partidului atât în China, cât şi în afara acesteia. În octombrie anul trecut, Departamentul de Stat al SUA a desemnat Asociaţia Naţională pentru Unirea Paşnică a Chinei cu sediul la Washington, care este controlată de UFWD, ca misiune străină, datorită „influenţei sale maligne” în Statele Unite.

Multe dintre videoclipurile YouTube de pe Changyu Culture descriu biografii pozitive ale uigurilor care au „frecventat” „centrele profesionale” din Xinjiang, potrivit raportului.

Raportul a constatat că presa chineză China.org.cn şi China Daily, de stat, au distribuit videoclipurile postate de Changyu pe site-urile lor şi pe paginile lor de Facebook.

„Mesajele şi mass-media de stat a Partidului Comunist Chinez servesc obiectivul regimului de a-şi îmbunătăţi aşa-numita putere de discurs”, a concluzionat raportul, atât pentru „a câştiga aderenţă la publicul din Occident, cât şi pentru a distrage şi distorsiona investigaţiile întreprinse de societatea internaţională în probleme de drepturile omului şi abuzuri în Xinjiang”.

„Puterea discursului” este un concept potrivit căruia o ţară îşi poate spori influenţa geopolitică exprimându-şi conceptele şi ideile şi, în cele din urmă, deţinând puterea de a dicta regulile şi structurile care formează baza ordinii mondiale, scrie The Epoch Times România.

Pe același subiect

Join the Discussion

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top